10 mars

Snurrigt värre – skaffa nytt mobilt bank-ID

Min bank har fått för sig att uppdatera appen för Mobilt Bank-ID. Jag fick ett meddelande från dem när jag loggade in på mitt Bank-ID i mitten av februari. Då dök det upp en pop up som rekommenderade mig att köpa ny mobil eftersom min gamla mobil inte klarade av den nya uppdateringen. Den gamla Bank-ID-appen skulle försvinna den 4 mars. Okej. Helt förståeligt att min gamla mobil inte klarade av den nya uppdateringen eftersom den är just gammal. Jag köpte den 2015 så den är i mobilernas värld stenålders.

Ett par dagar senare satt jag med en ny mobil i soffan och förgäves försökte få till ett nytt Mobilt Bank-ID. Hur jag än gjorde fick jag bet. Stopp överallt. Till och med om jag följde instruktionen från min banks hemsida. Till slut ringde jag banken och bad om hjälp. Jag fick då veta att det inte gick att lösa med mindre än att jag kunde identifiera mig med ett giltigt pass. Jag som inte varit utomlands på de senaste 15 åren hade inget giltigt pass. Till slut lyckades jag få en tid hos polisen en halv vecka senare så att jag kunde ansöka om ett nytt pass och efter ytterligare några dagar var det klart och hämtat.

Nu tänkte jag göra ett nytt försök med att öppna Mobilt Bank-ID på min nya mobiltelefon men dessvärre hade nu mitt gamla mobila bank-ID gått ut så jag kom inte vidare nu heller. Jag var tvungen att använda mitt mobila bank-ID för att kunna logga in. Nytt telefonsamtal med banken gav mig att jag var tvungen att logga in med en personlig kod. Den kunde jag få till mig på två sätt: det ena var via snigelpost som skulle ta 5-7 arbetsdagar. Det andra var att åka till ett lokalkontor för min bank och få den direkt via ett sms. Jag valde det senare. På min banks hemsida stod det att de hade kontoret öppet till kl. 18.00 på måndagar. Jag tyckte det var mycket generöst av dem att ha öppet så pass länge men tänkte att det inte skulle bli några problem att åka till kontoret efter min arbetstids slut när de nu hade öppet så sent. När jag dagen därpå tittade på hemsidan igen stod det på lokalkontorets hemsida att de stänger kl. 15.00 på måndagar och på ytterligare en sida att de stänger kl. 13.00. Jag blev tvungen att hoppa över lunchen den dagen för att hinna till bankens lokalkontor innan kl. 13.00 men som tur var kunde jag vara ”ledig” från jobbet den eftermiddagen. Så jag rusade ut från klassrummet. Jag nästan föste ut eleverna och låste dörren. Sedan sprang jag uppför trappan till mitt arbetsrum, ut till bilen och 30 minuter senare (efter 3,5 mils bilkörning på vanlig landsväg) parkerade jag bilen i parkeringshuset nära mitt lokala bankkontor.

Medan jag väntade på min tur kunde jag överhöra andra kunders problem och var och varannan kund började med att säga att de hade någon form av problem med sin mobila bank-ID. När jag så kom fram till bankkassörskan var det trassel med mitt pass som inte ens hon kunde scanna av men till slut fungerade det i alla fall. Äntligen kan jag logga in på mitt konto i internetbanken igen!

Similar Posts